Hoe schrijf ik een persbericht?

Hoe schrijf ik een persbericht? Deze vraag wordt regelmatig gesteld. Om deze reden hebben wij wat instructies en tips opgesteld die je kunnen helpen bij het schrijven van een persbericht.

Als eerste is het belangrijk om je in te leven in de journalist. Dit zijn bovendien de mensen die het artikel interessant moeten vinden waardoor ze het bericht gaan gebruiken en willen verspreiden. Probeer bij het schrijven in gedachte te houden dat de tekst niet als een advertentie of verkooppraatje moet overkomen. Het moet overkomen als interessant nieuws waar mensen bij het zien van de titel al denken, hier wil ik meer over weten.

Persbericht schrijven doe je zo

Persbericht opbouw

De opbouw van een persbericht is meestal hetzelfde en bestaat uit de vermelding ‘persbericht’. Op deze manier weten mensen dat het daadwerkelijk om een persbericht gaat. Hiernaast is het belangrijk om de datum en locatie te vernoemen.

Hieronder volgt de kop van het persbericht. Deze kop moet catchy en samenvattend zijn zodat het mensen uitlokt om verder te lezen. Houd het kort maar krachtig!
Vervolgens komt er een intro waar de belangrijkste informatie samenkomt zoals wie, wat, waar, waarom en wanneer? Ook bij deze intro is het belangrijk dat het kort maar krachtig is. Dit komt neer op ongeveer 30- 50 woorden.

Na de intro komt de uitwerking. Schrijf over de intro maar geef hierom heen uitleg en achtergrondinformatie.

Als laatste volgt de Noot voor de redactie. Je geeft hierbij aan hoe een journalist of redacteur aan meer informatie kan komen. Laat je naam, e-mailadres en telefoonnummer achter van degene die als contactpersoon is aangewezen. Het is ook mogelijk dat je verwijst naar een website. Het is gebruikelijk dat de noot van de redactie los staat van de rest van het artikel. Je kunt om dit te verduidelijken een witregel of lijn trekken. Het moet hiernaast ook duidelijk zijn dat persoonlijke contactgegevens niet voor publicatie is.

Als allerlaatste kan het zijn dat je bepaald beeldmateriaal hebt wat je erbij vindt horen. Deze kun je toevoegen in de bijlage.

Hoe schrijf ik een persbericht, hoeft dus niet langer meer een vraag te zijn nu je de bovenstaande informatie hebt gelezen.

The following two tabs change content below.
Artikel marketing: Steeds meer website-eigenaren maken gebruik van artikel marketing als onderdeel van hun zoekmachine optimalisatie strategie. Persberichten Publiceren is zo'n handige artikel marketing tool voor het gestaag verspreiden en publiceren van artikelen dat op korte termijn een uitstekende reputatie levert in de zoekmachinegigant Google, voor de vindbaarheid van uw website in de zoekmachines.