Het verschil tussen SEO en SEA: wat jij moet weten over deze begrippen

Wat is SEO en wat is SEA?

De online vindbaarheid van jouw business is cruciaal en wordt mede bepaald door SEO en SEA. Deze termen zijn in de wereld van online marketing dagelijks aan de orde. Maar als jij een onderneming hebt en je wil graag dat meer mensen kennisnemen van het bestaan daarvan dan wil jij waarschijnlijk tevens weten wat deze begrippen betekenen, al is het maar de basis ervan. Om het verschil tussen SEO en SEA te behandelen moet je uiteraard eerst weten wat de termen opzichzelfstaand betekenen. Dat lees je in de volgende alinea’s.

SEO: organische in de zoekmachines belanden

De grootste zoekmachine is Google. Zij hebben gebruikersgerichtheid erg hoog in hun vaandel staan. Als klanten een bepaald doel hebben, wil de zoekmachinegigant dat hij of zij dat zo snel mogelijk kan uitvoeren. Daarom worden de meest passende resultaten bij een gebruikte zoekterm gezocht. Dit gebeurt op basis van een groot aantal zaken zoals de relevantie van de pagina (als “rode schoenen” vaak op een bepaalde websitepagina terugkomt zal deze hoger komen in de resultaten voor de zoekopdracht “rode schoenen”), maar ook websitesnelheid, mobielvriendelijkheid, autoriteit en meer. Hoe beter jouw pagina in de ogen van Google scoort, des te hoger jij zult staan in de zoekresultaten. Deze resultaten zijn allemaal organisch: dat wil zeggen dat er aan het vertonen van je link in de zoekresultaten zelf geen geld is besteed.

SEA: betaald boven de zoekresultaten staan

SEA is het adverteren in de zoekmachine en dit kost wél geld. Je maakt hiervoor een aantal advertenties aan op basis van relevante zoekwoorden. Mensen die die zoekwoorden intypen zien dan jouw advertentie, mits je ad getoond wordt. Of dat gebeurt hangt af van een aantal zaken, waaronder jouw beschikbare budget, het bod dat je koppelt aan je advertentie en de score van je ad. Ook hier geldt: hoe relevanter je advertentie, hoe hoger deze scoort. Klikken veel mensen op je advertentie, maar gaan zij ook snel weer van je website af? Dan ziet Google dat en interpreteert zij dit als een gebruiker die niet kon vinden wat hij of zij wilde, waardoor je advertentie niet relevant was voor de gebruiker en daardoor lager scoort. Je betaalt bij SEA per click op je link. Je moet daarom een bepaald bedrag hangen aan zo’n klik wat jij het waard vindt. Hierbij is het de kunst om de perfecte balans te vinden tussen je concurrentie en je beschikbare budget. Bij zoekwoorden die veel concurrentie hebben (zoals “loodgieter Amsterdam”) betaal je meer voor een click. Als je te snel door je maandbudget heen gaat zul je zien dat je de eerste vijf dagen wel getoond wordt en de andere vijfentwintig niet. Dat kan een strategie zijn, maar dat is geheel aan jou.

De verschillen tussen SEO en SEA

Er is een aantal verschillen dat noemenswaardig is. Zo is het in de zoekmachine laten tonen van je link middels SEA wél betaald en middels SEO niet (afgezien van alle personeelskosten en tijd die je erin steekt). Daarnaast is bij SEA de link vrijwel direct in de zoekmachine te zien, terwijl het bij SEO lang kan duren voordat je scoort op bepaalde zoektermen. Als derde geldt dat als je stopt met SEA jouw advertentie ook weer weg is, waar jouw link in de zoekmachine door SEO langere tijd rond dezelfde positie blijft staan. De betaalde advertenties van SEA staan hoger dan de organische resultaten van SEO: ook al sta je dus met SEO op plek één, dan kunnen er middels SEA alsnog links boven je staan. Als laatste kun je bij je advertentie via SEA ook nog zogeheten extensies toevoegen zoals producten, categorieën, sitelinks, je telefoonnummer et cetera: bij SEO kan dat niet. Nu heb jij duidelijk op een rijtje wat de verschillen zijn tussen SEO en SEA en kun je deze twee methoden gaan toepassen op jouw marketing.