Een codering van het Bureau Krediet Registatie hoeft niet per direct te zorgen voor problemen. Je hebt naast negatieve coderingen namelijk ook positieve coderingen bij het BKR. Dit wordt aan de hand van je betalingsgedrag bepaald. Betaal je altijd netjes op tijd het afgesproken bedrag, en heb je dus een goed betaalgedrag? Dan is er niets aan de hand. Het wordt echter pas een probleem wanneer je minimaal drie maand een slecht betalingsgedrag vertoont. Dit kan zijn dat je niet het juiste bedrag betaald, of te laat bent met het betalen. Wanneer dit het geval is zal het Bureau Krediet Registratie je een negatieve BKR-codering geven.
Welke coderingen zijn er?
We hebben het net al kort gehad over de negatieve en positieve coderingen, maar wat houdt dit precies in? Hieronder staan de BKR coderingen uitgeschreven met een korte toelichting.
Achterstandscode: Zoals de naam al doet vermoedden geeft deze codering aan dat iemand een achterstand heeft met betrekking tot de betaling. Deze persoon is te laat geweest met het betalen van het afgesproken maandelijkse bedrag. Dit wordt geregistreerd vanaf 2 a 3 maand. Herstelcode: De herstel code wordt afgegeven wanneer iemand een betalingsachterstand heeft gehad, maar deze weer heeft ingelopen (hersteld).
Code 1: Deze codering wordt gegeven wanneer iemand een betalingsregeling heeft getroffen met de kredietvertrekker.
Code 2: Wanneer het totale verschuldigde bedrag in 1x wordt opgeëist door de krediet verstrekker.
Code 3: Deze codering kan twee dingen betekenen. Of het gaat hierbij om een afboeking of het gaat om een kwijtschelding.
Code 4: Deze laatste BKR codering wordt gegeven wanneer de kredietverstrekker geen contact meer kan opnemen met de desbetreffende persoon. De persoon in kwestie is als het ware van de aardbodem verdwenen en het is niet meer mogelijk om het resterende bedrag op te eisen van deze persoon, aangezien hij of zij onvindbaar is.